Ledelse er en konstant rejse gennem et landskab fyldt med udfordringer eller – lad os være ærlige – problemer, der kan dræne en som leder. Der er nogle ledere, der trives med change management, menneskelige processer og løbende organisatorisk behov. Men ikke alle. Mange af de ledere, jeg møder i mit arbejde, kører surt i ledelse, når det samme dukker op igen og igen. Jeg vil i dette blogindlæg beskrive nogle af de vedvarende problemer og processer i ledelse samt fem råd til, hvordan du kan fastholde dit engagement i lederskabet, selv om du aldrig når i mål.

Vedvarende problemer og processer i ledelse
Du er måske som de fleste og kan lide at sætte flueben ved opgaver og opleve, at du kommer i mål. Vores projektmodel er på plads, virksomhedens værdier er annonceret på hjemmesiden, og produktet er på markedet. Tjek, tjek, tjek! Men som leder er du aldrig færdig. Lige når du tror, at alt går glat, klager en kunde, eller en medarbejder siger op på det mest ubelejlige tidspunkt. Mange ledere kan faktisk godt forlige sig med, at ledelse er en proces, og at de ikke får sat hak ved alt, men over tid kan det være drænende, at det vedvarende er to skridt frem og ét tilbage. Du får tanken om, at du er slået tilbage, og at du aldrig bliver færdig. Du bliver måske ramt af magtesløshed, bliver opgivende, og du bliver måske også ramt af lidt tristhed. Du magter det ikke igen, og alligevel skal du hive dig selv op. Problem efter problem. Krise efter krise. Det tærer på engagementet.
Det er ikke kun det praktiske. Du arbejder også med kulturen, skaber psykologisk tryghed og jonglerer med moderne begreber hele tiden. Det stopper aldrig. Som leder stræber du efter at skabe en positiv og inkluderende atmosfære for dine medarbejdere og kunder. Du ønsker at give dem dit bedste, inspirere dem og støtte dem i deres udvikling. Det er trættende at gentage de samme velkomstceremonier, træningsøvelser eller kundemøder igen og igen. Der er altid en ny person, der skal lære det sammen som mange andre før dem, og når du indser det, kan dit engamenent lide et knæk.
Fem råd til at fastholde dit engagementet i forbindelse med vedvarende problemer og processer i ledelse:
- Processer og rutiner. Det er helt forudsigeligt, at der løbende opstår problemer og organisatoriske behov. Du kan have dine strategier på plads og bygge processer og rutiner op. Det kan f.eks. være årshjul, månedsmøder, forretningsplaner og ’road maps’. Det er lettere at håndtere problemer og organisatoriske behov, når der er en plan klar.
- Fokus på vision og formål. Hver dag bringer nye problemer – og gengangere. Disse problemer kan let overtage din opmærksomhed og dræne din energi. Det er helt normalt. Det er vigtigt at forblive bevidst om, hvor rejsen fører hen, så du kan hæve dig over de daglige problemer. Hav det lange lys på og mind dig selv om visionen og formålet og accepter, at der er kedelige strækninger og strabadser på alle rejser. At acceptere betyder at lade der være plads til tanker og følelser uden at bekrige dem eller at forsøge at skubbe dem væk.
- Se nuancerne. Ofte kommer vi mennesker til at have enten-eller tænkning: Jeg er en succes – Jeg er en fiasko. Tingene er dog sjældent nul eller hundrede procent. Kig 6-12 måneder tilbage og se, hvor langt du er kommet. Prøv at liste de ting op, du har opnået. Gør det gerne sammen med dine medarbejdere. Selv om der stadig er problemer, kan du måske se, at de har ændret karakter, eller at der er sket fremgang.
- Fejr de små sejre. Store problemer forsvinder måske ikke lige sådan, og derfor er det vigtigt at anerkende og værdsætte de små sejre undervejs. Stop op, fejr det du har opnået. Lad din hjerne få et velfortjent skud dopamin, før du fortsætter. Indstil dig mentalt på at værdsætte din daglige indsats og de små milepæle eller succeser også selv om du har gjort det før.
- Byg et stillads omkring dig. Det kan være ensomt at være leder, men du behøver ikke være alene. Identificer dit interne lederteam i virksomheden og få støtte og sparring der. Deltag i et eksternt netværk af andre ledere, hvor du kan dele erfaringer og opleve, at andre ledere har de samme tanker og følelser. Dette kan ofte give øjeblikkelig lettelse. Overvej at finde en ekstern mentor, coach eller erhvervspsykolog, som kan hjælpe dig med at identificere det, der er svært og arbejde sammen med dig om det.